Wat kost een webshop?
WebshopsSam Deen
3 december 2021
Wat kost het om een webshop te laten maken? Een vraag die bij veel ondernemers op komt op het moment dat zij hun producten online willen verkopen. Je hebt immers zelf helemaal geen tijd om een webshop in elkaar te prieken. In dit artikel lichten we de verschillende mogelijkheden uit voor het bouwen van een webshop en wat de bijbehorende kosten zijn.
Wat is een webshop?
Een webshop is het equivalent van een online winkel. Hier is ‘online’ het trefwoord. Zoals je bij een winkel in een winkelstraat spullen kunt kopen, kan dat bij een webshop ook. Er zijn producten te vinden, je komt (soms) mensen tegen die jou kunnen helpen en er is een kassa waar je de producten kunt afrekenen.
Een webshop bestaat over het algemeen uit de volgende onderdelen.
- Website
- Content Management Systeem
- API
Je bezoekers bestellen bij je website. Hier zijn al je producten te vinden. Bezoekers kunnen hier je aanbiedingen vinden en (hopelijk met uiterst gemak) je producten bestellen. Dit is je winkel.
In het Content Management Systeem (CMS) beheer je de data van je website. Hier voeg je bijvoorbeeld nieuwe producten toe. Ook kan je hier de bestellingen die zijn gemaakt inzien, kortingscodes aanmaken en je verkoopcijfers analyseren. Dit is je magazijn.
Een API moet je zien als een applicatie die communicatie tussen 2 applicaties mogelijk maakt. Bestelling binnen bij je webshop? De website stuurt een signaal naar de API waarna de API een e-mailbevestiging naar de klant stuurt. Ook de betalingen van je webshop lopen via een API. Wel zo fijn als deze goed in elkaar zit dus. Dit is de verbinding die je hebt met je leveranciers.
Het grote voordeel van een webshop is dat er ontzettend veel klanten bij jou kunnen winkelen, terwijl jij niet in de winkel aanwezig hoeft te zijn. Zo zijn er weinig winkels waar 100 (of 10.000) mensen tegelijkertijd bij de kassa kunnen afrekenen. Daarnaast kunnen mensen aan de andere kant van Nederland (of de wereld) spullen bij jouw online winkel kopen.
De stijging aan online aankopen is de afgelopen jaren flink gestegen. De verwachting is dat dit gestaag door zal groeien. Als je al producten verkoopt, is het dus geen slecht idee om te kijken of je dit online ook kunt doen.
In 2022 gaven Nederlandse consumenten € 33,3 miljard uit bij webshops.
Wat zijn de mogelijkheden om een webshop te bouwen?
Platformen
Er zijn verschillende manieren om een webshop te bouwen. Zo heb je platformen waar je zonder technische kennis een webshop in elkaar kan klikken. Bekende namen op dit gebied zijn WordPress (met WooCommerce) en Shopify. Bij deze platformen kan je een huisstijl kiezen, wat een template wordt genoemd. Functionaliteiten van zulke platformen zijn basic. De snelheid van zo’n shop is, mits je een goed template uitzoekt, vrij goed.
Deze platformen bieden de mogelijkheid om plugins aan je website toe te voegen. Het mooie hiervan is dat je functionaliteiten zoals een vindbaarheidscheck aan je website toevoegt zonder technische kennis. Erg verslavend om veel plugins te installeren dus. Het nadeel hiervan is dat je je website vertraagd. Iedere plugin die je installeert zorgt er namelijk voor dat er meer code op je webshop draait. Meer code betekent een tragere website. Daarnaast zijn plugins vaak niet goed op elkaar afgestemd. Dit kan voor lastig te achterhalen bugs zorgen.
Webshop op maat
Een andere mogelijkheid om een webshop te maken is door deze zelf te programmeren. Dit wordt gedaan door professionele ontwikkelaars. Door zelf alle code te hebben geschreven, kunnen ontwikkelaars alles aanpassen wat ze willen. Ook kunnen zij de focus leggen op bepaalde belangrijke onderwerpen. Denk hierbij aan snelheid, gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid. Twee bekende webshops die door ontwikkelaars zijn gebouwd zijn die van bol.com en Coolblue.
De meeste software bureau’s maken gebruiken van eerder genoemde platformen. Dit doen zij omdat dit over het algemeen makkelijker is en omdat het minder tijd kost. Voor het gros van webshophouders is dit een prima oplossing.
Er zijn ook software bureau’s die hun eigen webshops programmeren. Dit doen zij omdat zij de focus willen leggen op belangrijke onderwerpen voor de klant. Misschien heeft de klant hele specifieke wensen die niet met een plugin op te lossen zijn. Of misschien wil de klant een webshop die zo snel mogelijk is. Door zelf een webshop te programmeren kan je hier allemaal rekening mee houden.
Heb je interesse in een webshop op maat? Bekijk onze demo webshop en neem contact met ons op als het je bevalt!
Zelf ontwikkelen of laten doen?
Om te bepalen waar je het beste voor kunt kiezen moet je met een aantal dingen rekening houden. Allereerst is het handig om te bepalen of je jouw online winkel zelf gaat bouwen of dat je dit gaat uitbesteden. Beantwoord voor jezelf de volgende vragen:
- Ben je handig met computers of wil je handig worden?
- Werk je graag met software?
- Ben je bereid veel tijd te besteden aan je website?
- Zijn basis functionaliteiten voor jouw website voldoende?
- Heb je een klein budget en wil je ook klein beginnen?
Als je alle vragen hebt beantwoord met ja, kan je zelf je webshop in elkaar klikken. Shopify is hier in het gros van de scenario’s het meest geschikt. Hier kan voor een prima prijs een mooie webshop bouwen waarbij je keuze hebt uit veel templates. De functionaliteiten bij Shopify zijn ook relatief uitgebreid.
Als je één van de vragen hebt beantwoord met nee, dan raden we je aan om het bouwen van je webshop uit te besteden. Veel mensen hebben wel een handige kennis of neef/nicht die websites bouwt. Je kan er voor kiezen om het door zo iemand te laten maken. Als je je webshop wat serieuzer wilt aanpakken, dan is het verstandig om het te laten bouwen en onderhouden door een webdesign bureau. Door de ervaring van zulke bureau’s krijg je een beter werkend product, maar ook wordt er qua onderhoud meer aandacht aan jou als klant besteed. Oftewel, meer kans op een succesvolle webshop.
Alle kosten van een webshop op een rijtje
Je kiest er voor om je webshop door een webdesign bureau te laten ontwikkelen. Waar ben je dan aan toe qua kosten? Het ontwikkelen van je webshop is natuurlijk de grootste kostenpost. Daarnaast moet je er vanuit gaan dat er maandelijkse kosten bijkomen voor bijvoorbeeld hosting, onderhoud en eventuele updates.
Ontwikkeling
De ontwikkeling van je webshop moet je zien als het bouwen van je winkel. Je wilt een mooi pand neerzetten waar klanten binnen kunnen stappen. Daarbij wil je dat je winkel mooi is ingericht en je ideale klant aanspreekt.
Doorgaans vragen webdesign bureau’s tussen de € 3.000 en € 15.000 voor een webshop op maat met niet al te veel fancy functionaliteiten. Heb je meer eisen? Dan zul je bij sommige bureau’s een bedrag tot € 45.000 op de offerte tegenkomen.
Basic functionaliteiten zijn:
- Producten toevoegen/aanpassen
- Kortingen toepassen (zoals kortingscodes aanmaken)
- Mogelijkheid om producten aan winkelwagen toe te voegen
- Winkelwagen afrekenen
Bij geavanceerdere functionaliteiten kan je denken aan:
- E-mails sturen na levering producten om klant te bedanken of om review te vragen
- Prijsvergelijkingen
- Product recensies
- Upsells, zoals kleine producten bij het afrekenen als meepakkertje aanbieden
- Koppelingen met externe applicaties (zoals leveranciers/boekhoudsysteem)
- Loyaliteitsprogramma's
Hosting
De hosting van je webshop kan je vergelijken met de huur van je pand in de winkelstraat. Dit zijn dan ook maandelijkse kosten.
Jouw website wordt bij een hostingpartij neergezet. Zij zorgen er dan voor dat alle systemen blijven draaien zodat jouw webshop altijd bereikbaar is. Voor hosting ben je maandelijks tussen de € 50 en € 500 kwijt. Dit zijn erg uiteenlopende cijfers. Het is aan te raden om dit bij jouw beoogde webdesign bureau na te vragen. Er zijn namelijk verschillende factoren die meespelen bij het bepalen van de kosten voor hosting. Denk bijvoorbeeld aan waar de hosting plaatsvindt, hoeveel bezoekers je op je website krijgt en hoeveel bestellingen deze bezoekers plaatsen.
Onderhoud
Het onderhoud van je webshop moet je zien als het onderhoud om je pand mooi en schoon te houden. Denk bijvoorbeeld aan schoonmaak, maar ook reparaties en schilderwerk.
Wie stil staat gaat achteruit. Dit principe is in de online wereld cruciaal. De hele online wereld ontwikkelt zich snel en niet meegroeien betekent achterop raken. Goede webdesign bureau’s zorgen ervoor dat jouw webshop up-to-date blijft en gebruik maakt van de nieuwste technieken. Zo blijft jouw webshop snel en gebruiksvriendelijk, wat meer sales als gevolg heeft.
Voor een kleine webshop bedraagt het onderhoud tussen de € 50 en € 150 per maand. Bij grotere webshops kan je al snel aan het tienvoudige denken. Houdt er rekening mee dat kleine verbeteringen onder het kopje ‘onderhoud’ vallen. In eerste instantie lijkt dit een groot bedrag, maar zeker niet iets waar je op wilt besparen.
Nogmaals, stilstand is achteruitgang.
Content
Een onderdeel waar je bij het starten van een webshop niet zo snel aan denkt is content. Onder content valt alle informatie die op je website te vinden is. Denk aan teksten, blogs, plaatjes en video’s.
Goede content maakt het verschil tussen kopen en niet kopen. Meerdere product foto's geeft de klant een beter beeld van het product. Extra beschrijvingen over pasvorm bij kleding kan net het verschil maken.
Daarnaast is content ook goed voor de look-and-feel van je website. Komt het overeen met elkaar? Ziet het er mooi uit? komt het professioneel over?
Een ander belangrijk effect van goede content op je website hebben is dat je zo online beter te vinden bent. Verkoop je theezakjes? Dan is het verstandig om artikelen te plaatsen over theezakjes. Hoe worden theezakjes gemaakt? Hoeveel caffeïne zit er in verschillende soorten thee? Zo zet jij jezelf op de online markt weg als de expert over jouw vakgebied. Google ziet dit ook en zal jou een hoge positie in de zoekresultaten bieden wanneer iemand naar theezakjes zoekt.
Vaak verkoop je spullen die te maken hebben met iets waar je verstand van hebt. Dan kan het voor jou makkelijk zijn om veel content te schrijven. Daar moet je dan natuurlijk tijd voor en zin in hebben. Dit kan je ook uitbesteden. Zo zijn er copywriters die ingehuurd kunnen worden. Ook bepaalde marketingsbureau’s kunnen de content voor op jouw website verzorgen. De kosten hiervan zijn sterk afhankelijk van hoeveel content jij op je website wil hebben en hoe vaak er nieuwe content geplaatst moet worden.
Het is aan te raden om je eerst te focussen op het neerzetten van je webshop en daarna pas met content bezig te gaan. Het is echter wel een goed idee om het content gedeelte alvast enigzins uit te tekenen en te onderzoeken. Zo kan je ook een beeld krijgen van wat je hier aan tijd en geld per maand aan moet besteden.
Punten om over na te denken bij content:
- Teksten: Wat is de schrijfstijl? Wat willen mijn klanten weten?
- Afbeeldingen en foto’s: Wat wil ik uitstralen?
Categorie | Zelf Doen | Laten doen: Freelancer | Laten doen: Bureau |
---|---|---|---|
Prijs | Goedkoopste optie € 50 - € 250 | Relatief goedkoop € 700 - € 2.000 | Relatief duur € 2.000 - € 45.000 |
Functionaliteiten | Minimale functionaliteiten, beperkt tot wat mogelijk is op platform. | Standaard functionaliteiten, beperkt tot kennis en ervaring van bekende. | Onbeperkt aantal functionaliteiten, alles kan op maat gemaakt worden. |
Design | Minimaal, beperkt tot wat mogelijk is op platform. | Minimaal, beperkt tot wat mogelijk is op platform. | UI design volledig afgestemd op je doelgroep en conversiegericht. |
Future Proof | Niet, zelf een webshop bijhouden is tijdrovend en vergt technische kennis. | Beperkt, je bent afhankelijk van de developer en zijn keuzes. | Volledig, een bureau is constant bezig met het up-to-date houden van haar webshops. |
Support | Geen support. | Beperkt, freelancer moet de tijd hebben. | Optimaal, support is vaak een groot aandachtspunt bij een bureau. |
Schaalbaarheid | Minimaal, daar zijn zulke platforms niet voor gemaakt. | Hangt af van de keuzes die de freelancers maakt tijdens het ontwikkelen. | Optimaal, hier wordt rekening mee gehouden bij het ontwikkelen. |
Vindbaarheid | Minimaal, er zijn plugins waar je mee kan werken maar het vergt enige kennis. | Freelancer zal kan dit voor je doen. Vindbaarheid en ontwikkeling zijn echter 2 aparte vakken. | Goed, hierin onderscheiden bureaus zich van de rest omdat zij daar zelf belang bij hebben. |
Conclusie
Webshops zijn ongelofelijk in trek en consumenten geven hun geld steeds gemakkelijker uit in online winkels dan in de winkelstraat. Er zijn verschillende manieren om een webshop te starten. De grootste vraag is hier: Zelf doen of laten doen?
Bij het uitbesteden van het bouwen van je webshop moet je rekening houden met verschillende kostenposten zoals ontwikkeling, hosting en onderhoud.
Als je mooie producten verkoopt en dit serieus wil aanpakken is het laten bouwen door een webdesign bureau een goede investering waar je in de toekomst geen spijt van zal krijgen.
Tot slot is het belangrijk om alvast na te denken over de content voor op je webshop. Wie gaat dit verzorgen en op welke manier? Zo zorg je ervoor dat jouw webshop niet alleen goed werkt, maar ook bezoekers trekt en transformeert tot klant!
Klaar om een klantvriendelijke webshop te lanceren die verkoopt? Neem dan contact met ons op voor een professioneel ontwerp en advies op maat.