Maak je website overzichtelijk en eenvoudig in gebruik

Maak je website overzichtelijk en eenvoudig

Waarom is een overzichtelijke website zo belangrijk?

Een overzichtelijke website laat een ijzersterke eerste indruk achter. Het is alsof je bij iemand thuis komt waar alle spullen op precies dezelfde plek staan als bij jou. Je weet alles te vinden en je voelt je gelijk thuis. Dit gevoel van thuiskomen wil je ook op je website creëren, zodat bezoekers zich gemakkelijk door jouw website navigeren.

Lees in deze blog meer over wat een website overzichtelijk maakt en hoe je tegelijkertijd ook uniek kunt zijn.

Is een overzichtelijke website niet saai?

Totaal niet. Je doelgroep komt namelijk voor de inhoud. Als jouw website een weerspiegeling moet zijn van je fysieke winkel of als je volledig digitaal opereert, dan wil je vooral je boodschap zo duidelijk mogelijk overbrengen op je doelgroep.

Wil je met je website je doelgroep aanspreken? Dan is een overzichtelijke website essentieel. Je wilt namelijk zoveel mogelijk mensen kunnen bereiken, niemand uitsluiten en al helemaal geen mensen wegjagen. Met een overzichtelijke website ben je beter vindbaar en kun je jouw verhaal het beste overbrengen op je doelgroep.

Wees uniek in het juiste opzicht

Het verlangen om uniek te zijn is begrijpelijk, maar een website moet vooral makkelijk te gebruiken zijn. Focus op uitblinken in je productaanbod of je merkverhaal, niet in de gebruikersinterface. Website bezoekers willen makkelijk kunnen navigeren, zonder te hoeven leren hoe jouw website werkt. Herkenning is comfort.

Zie het zo: je klanten besteden veel meer tijd op andere websites. Daarom hebben ze de verwachting dat jouw website net zo werkt als alle andere. Maak je website daarom overzichtelijk en eenvoudig in gebruik.

Wat verwacht een website bezoeker? Een structuur die bekend is.

Een logo linksboven, navigatie knoppen rechts en een foto die je volledige scherm vult met een titel. Wat is dit? Inderdaad. De header van een website waar je net op terecht bent gekomen.

Scroll je naar beneden? Dan krijg je informatie te zien over het bedrijf in de vorm van een introductie tekst met een foto. Of gelijk informatie over het assortiment, bijvoorbeeld een slider met de meest verkochte producten. Daarna volgt een werkwijze van hoe het product geproduceerd wordt, reviews van tevreden klanten, uitgelichte blogs, enzovoort. Het zijn allemaal bekende contentblokken. Dit is de internettaal die iedereen spreekt. Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken? Spreek dan de taal die iedereen begrijpt.

De meest gangbare layout van een website bestaat uit enkele pagina’s en contentblokken. Hieronder worden de meest voorkomende pagina’s toegelicht.

  1. Voorpagina (Home) De voorpagina, of homepage, is waar het begint. Het is de eerste indruk die je op je bezoeker maakt. Eén van de belangrijkste pagina's van de website dus. Op deze pagina wil je meteen duidelijk maken wat je bezoekers kunnen verwachten en wie de aanbieder is, jij dus. Toon enkele van je top producten, vertel kort wie je bent en laat zien wat andere klanten over je zeggen. Gebruik de contentblokken op de voorpagina ook zeker om door te linken naar andere belangrijke pagina’s.
  2. Over ons pagina De 'why' en de ‘how’ wordt steeds belangrijker. Mensen willen weten met wie ze zaken doen. Een overzichtelijke website bevat daarom informatie over de verkopende partij: wie je bent, hoe je jouw producten maakt, en waarom je begonnen bent met wat je doet. Door je verhaal te vertellen, spreek je niet alleen je doelgroep aan, maar onderscheid je je ook van de concurrentie. Voeg vooral foto’s toe!
  3. Contact pagina Sommige website bezoekers hebben een vraag en willen direct bellen of mailen. Wat doen ze als ze op je website komen? Zoeken naar de navigatie knop ‘Contact’. Zorg dat de bezoeker niet hoeft te zoeken om bij jouw contactgegevens te komen. Maak daarom altijd een contact pagina met een contactformulier en voeg ook je bedrijfs- en contactgegevens toe.
  4. Producten overzichtpagina Zie dit als een pagina waar je al je producten of services tentoonstelt. Zo’n pagina maakt het voor een bezoeker in 1 klap duidelijk wat er wordt aangeboden. Voeg eventueel een zoek- en filterbalk toe als het om veel producten gaat.
  5. Productpagina (detail pagina) Misschien wel de allerbelangrijkste pagina: de productpagina. Hier moet alle relevante informatie over een specifieke service of product te vinden zijn. Zowel in tekst als visueel d.m.v. foto's en filmpjes. Zorg ervoor dat deze informatie compleet, overzichtelijk, en beknopt is. Niets is zo frustrerend als essentiële informatie missen wanneer je geïnteresseerd bent. Tegelijkertijd wil je de lezer niet overweldigen met irrelevante details. Denk en schrijf vanuit het perspectief van de klant.
  6. FAQ pagina (Veelgestelde vragen) Een veelgestelde vragen pagina is altijd een goed idee. Je zal zien dat er veel bezoekers op komen. Zo’n pagina scoort goed op SEO. Er staat namelijk een hoop belangrijke informatie op en er wordt vanuit het perspectief van de klant geschreven.
  7. Algemene voorwaarden pagina Verkoop je een product of biedt je een service aan, dan wil je ergens naar toe kunnen verwijzen waar alle voorwaarden staan. In veel gevallen is dit ook verplicht in de EU. Wil je dat jouw gebruikers de voorwaarden accepteren voordat ze het product in gebruik nemen? Vraag dan om eerst de voorwaarden te lezen en alleen bij goedkeuring het product te bestellen.
  8. Privacybeleid pagina Een privacybeleid pagina is in de EU verplicht als je iets doet met de data van je gebruikers. Op deze pagina wil je uiteenzetten wat voor data je verzameld en wat hiermee gedaan wordt. Geef ook aan welke cookies er bij je bezoeker geplaatst worden en waar deze voor dienen. Gebruik je bijvoorbeeld Google Analytics om websiteverkeer te meten? Ook dit moet je melden. Geef daarnaast aan wat je met door de gebruiker ingevulde gegevens doet, waar je deze opslaat en voor hoe lang. Geef je gebruikers tot slot altijd de optie om al hun te verwijderen.
  9. Blog pagina Blogs zijn ideaal om informatie te delen en goed vindbaar te worden op deze onderwerpen. Het is een vorm van kennisdeling die goed werkt voor SEO. Lever je een specifiek product of specifieke service? Dan loont het om hier wekelijks of maandelijks over te schrijven. Je zult zien dat je blogs goed gevonden worden en daadwerkelijk gelezen worden door geïnteresseerden. Dit kan weer resulteren in meer omzet.
  10. Winkelwagen & Checkout Is je website ook een webshop? Dan zal je een winkelwagen en een checkout pagina hebben. Maak deze zo eenvoudig mogelijk om te gebruiken. Liever saai en herkenbaar dan uniek en verwarrend. Dit is de plek waar jouw klant daadwerkelijk geld gaat uitgeven. Met een overzichtelijke winkelwagen en checkout komt jou klantvriendelijke webshop professioneel en betrouwbaar over. Tip: zorg ervoor dat alles ook goed werkt op kleinere schermen zoals een mobiel of tablet.

Bepaal zelf welke pagina’s en contentblokken voor jouw website relevant zijn. Naast de genoemde pagina’s en contentblokken zijn er natuurlijk nog veel meer. Dit zijn alleen de meest voorkomende. Bestaat je website alleen uit deze pagina’s, dan zal iedere website bezoeker de weg weten op jouw website.

Samenvatting

Een overzichtelijke website zorgt voor een sterke eerste indruk, vergelijkbaar met een gastvrij huis waar alles makkelijk te vinden is. Dit gevoel van thuiskomen wil je ook op je website creëren, waardoor bezoekers gemakkelijk navigeren en zich comfortabel voelen.

Het idee dat een simpele website saai zou zijn, is een misvatting. Juist door eenvoud en herkenbaarheid in de structuur, zoals een logische plaatsing van het logo en navigatieknoppen, zorg je ervoor dat bezoekers zich snel oriënteren en vinden wat ze zoeken.

Een effectieve website bevat onder andere een duidelijke homepage, een over ons-pagina die je merkverhaal vertelt en een contactpagina voor directe communicatie. Daarnaast bevat een overzichtelijke website ook een product overzichtspagina, gedetailleerde productpagina's, en een FAQ-pagina die SEO-voordelen biedt. Houdt ook rekening met wettelijke verplichtingen zoals een privacybeleid pagina en eisen van externe partijen zoals een cookie banner.

Bij het ontwerp van je website is het belangrijk dat deze niet alleen uniek is in het aanbod, maar ook gebruikersvriendelijk en toegankelijk. De meest succesvolle websites spreken de taal van de internetgebruiker door bekende lay-outs en functies te gebruiken. Dit maakt de website makkelijk te gebruiken voor een breed publiek.

Een overzichtelijke website laten maken die jouw doelgroep weet aan te spreken? Neem contact op met ons voor een professioneel ontwerp en advies op maat. Of lees meer over websites op maat van Digital KISS.

Digital KISSES

Wil je een
Mobiele App
laten ontwikkelen? Plan een informeel gesprek in met ons!